Skip to content
Menu
Menu

Várandósság és a helyes táplálkozás

A megfelelő mennyiségű és minőségű táplálkozás meghatározza a születendő gyermek jövőbeli egészségét, javítja a kismama fizikai erőnlétét, lelki egyensúlyát, s emellett segíti felkészíteni a szervezetét a szoptatásra. Érdemes tehát körültekintően megtervezni a várandósság, és a szoptatás időszakát érintő menüket.

Fontos, hogy a köztudatban elhíresült mondat, mely szerint “Kettő helyett kell enni”, nem állja meg a helyét. Ugyanis egy – a teherbeesést megelőzően – ideális testtömeggel rendelkező Hölgy esetében a napi kalóriamennyisége mellé eleinte körülbelül 150, majd később 300 kalóriát kell hozzáadnia. Természetesen ez függ attól, hogy mennyire csökken a fizikai aktivitás, valamint attól, hogy túlsúllyal indult-e a várandósság. Ezekben az esetekben célszerű 200 körülire redukálni a plusz kalóriákat.

A várandósság alatti szélsőséges diétázás, hiányos, egyoldalú táplálkozás veszélyes lehet a magzatra nézve, ugyanis tanulmányok kimutatták, hogy az ilyen jellegű életmód oka lehet a fejlődő magzat vérkeringési zavarának, valamint a későbbiekben kialakuló cukorbetegségnek, szívpanaszoknak.

Az étrend megfelelő kialakítása nemcsak a harmónikus várandóssághoz elengedhetetlen, de kihatással lehet a kismama fogazatának állapotára is. A hormonális változások elősegítik a fogkövesedés jelenségét, mely melegágya a fogszuvasodás kialakulásának. S bár nem igaz a mondás, miszerint egy gyermek, egy fog”, de ebben az időszakban elengedhetetlen a fogászati szűrővizsgálat az esetleges panaszok mielőbbi orvoslása érdekében. Megfelelő hozzáállással, a dentálhigiénia ellenőrzésével, és az alapos szájhigiéné tartásával kiküszöbölhetőek a fogászati panaszok, a fájdalmassá váló problémák. 

A táplálék bevitelénél figyelni kell a megnövekedett vitamin- és ásványi anyag-igény kielégítésére is. Nélkülözhetetlen a szükséges mennyiségű kalcium, foszfor, magnézium, vas, réz, jód bevitele, valamint a B1, B2, B6, B12, illetve C-vitamin pótlása.

Minőségi, változatos táplálkozással elkerülhető a felesleges nassolás, ami  később megkönnyíti a felrakódott kilók leadását is.

Ezekben az időkben különösen figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre! 

Kapcsolódó cikkeink